اخذ مجوز کالا


برای بسیاری از کالاها لازم است قبل از واردات کالا نسبت به اخذ مجوز واردات کالا اقدام گردد. همچنین در اغلب موارد پس از اخذ مجوز واردات و واردات کالا لازم است مجددا نسبت به اخذ مجوز ترخیص کالا اقدام گردد. صدور مجوز مورد نیاز بسته به طبیعت کالا ممکن است به سازمانهای مختلفی مربوط شود که اهم آنها عبارت است از: سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور (در خصوص کالاهای مخابراتی)، سازمان استاندارد (در خصوص کالاهای مشمول استاندارد اجباری)، سازمان دامپزشکی کشور (در خصوص دام و خوراک دام)، سازمان غذا و دارو (در خصوص محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی)، اداره کل تجهیزات پزشکی (در خصوص تجهیزات پزشکی)و ...

 الف. اخذ مجوز استاندارد

لیست کالاهای شامل استاندارد اجباری از دیماه 1394 طولانی تر از قبل شد و کالاهای زیادی به مجموعه کالاهای استانداردی افزوده گردید. همچنین خیلی از کالاها که بدون ارسال به آزمایشگاه توسط نماینده استاندارد مستقر در گمرکات مورد تایید قرار میگرفت امروزه برای آزمایش ارسال میگردد. لذا لازم است قبل از ورود کالا حتما شمول آن در مجموعه کالاهای استاندارد اجباری بررسی شود. هزینه آزمایش بسته به نوع آزمایشها و تعداد قطعات مورد آزمایش و تعداد آزمایشاتی که مورد درخواست گمرک میباشد متغیر است و به لحاظ زمانی از یک هفته تا دو ماه میتواند به طول بیانجامد. ضمناً مواردی چون لزوم وجود بروشور فارسی در داخل جعبه ها نیز مورد توجه استاندارد میباشد. این شرکت کلیه مراجعات و مکاتبات لازم برای اخذ استاندارد کالای مشتریان را تا زمان دریافت مجوز استاندارد انجام میدهد.  

ب. اخذ مجوز ترخیص کالاهای مخابراتی

مجوز کالاهای مخابراتی طبق نظر گمرک بایستی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اخذ گردد. چنانچه میخواهید شرکت ما فرایند اخذ مجوز را برای کالای مخابراتی شما طی نماید تهیه و ارائه اسناد زیر بطور کامل "قبل از مراجعه به سازمان" ضروریست:

1.        نوع محموله-------------------- کاتالوگ محصول ارائه شود

2.       سفارش دهنده ---------------- نامه ای از طرف شرکت خریدار خطاب به شرکت مخابرات ایران

3.       بارنامه ------------------------- کپی بارنامه اصلی هوایی یا دریایی کالای وارداتی

4.       قبض انبار ---------------------- کپی قبض انبار دریافت شده از ایران ایر

5.       ترخیصیه ­ ---------------------- کپی ترخیصیه دریافت شده به همراه قبض انبار

6.       فاکتور -------------------------- یا همان اینویس که یک نسخه از آن به گمرک ارائه گردیده

7.       اظهارنامه --------------------- چنانچه کالا وارد و اظهار شده کپی پشت و روی اظهارنامه 

8.      پروفرما --------------------------پروفرما اینویس با تیتر و شماره و مبلغ مشخص و مطابق با فاکتور

9.       پکینگ لیست------------------لیست عدل بندی نشان دهنده وزن و تعداد در هر جعبه

10.       لیست شماره سریالها-------لیستی شامل سری ساخت کلیه قطعات وارد شده

11.      گواهی مبدا -------------------دریافت شده از فرستنده 

12.      نامه شرکت  مخابرات ایران  -- درخواست ترخیص که طی آن این شرکت بعنوان ترخیص کننده کالا معرفی شده باشد

در صورت کامل بودن اسناد و اخذ تاییدهای لازم از سازمان تنظیم مقررات نهایتا مجوز بصورت یک کد 12 رقمی از سوی سازمان به گمرک ارسال خواهد گردید.

ج. اخذ مجوز قرنطینه از سازمان دامپزشکی کشور

جهت اخذ مجوز واردات از سازمان دامپزشکی کشور، شرکت وارد کننده بایستی ابتدا در سامانه ثبت شرکتهای وارد کننده محصولات دامی نزد سازمان دامپزشکی کشور بصورت اینترنتی ثبت گردد. بنابراین در خصوص شرکتهایی که برای اولین بار اقدام به واردات محصولات دامی میکنند مرحله ثبت شرکتها مرحله مهمی است که ممکن است چند ماه به طول بیانجامد. این امر بستگی به این دارد که اساسنامه شرکت با فعالیت واردات محصولات دامی مورد نظر انطباق داشته باشد که در صورت عدم انطباق بایستی تغییرات لازم با تشکیل مجمع عمومی و آگهی شدن تغییرات اساسنامه در روزنامه رسمی اعمال شده و به اطلاع سازمان دامپزشکی برسد.

پس از ثبت شدن شرکت در سامانه دامپزشکی چنانچه مورد مصرف کالای وارداتی یکی از انواع "خوراک دام آماده" باشد بایستی اسناد زیر جهت بررسی کارشناسان در سامانه آپلود گردد:

1.     پروفرمای معتبر صادره از سوی شرکت فرستنده

2.     آنالیز شیمیایی و میکروبی محموله وارداتی

3.     گواهی مربوط به ترکیبات محموله (Ingredient) و دیاگرام پروسه تولید محموله (خوراک آماده)

4.     نمونه گواهی بهداشتی مربوط به محموله صادره از دامپزشکی دولتی کشور مبدا

5.     نمونه لیبل و برچسب در نظر گرفته شده برای الصاق روی بسته های محموله وارداتی به دو زبان انگلیسی و فارسی (خوراک آماده)

6.     تصویر گواهی GMP یا ISO22000 یا HACCP مربوط به کارخانه تولید کننده محموله (خوراک آماده)

7.     تصویر گواهی Free Sale (اجازه فروش آزاد) کارخانه تولید کننده محموله صادره از مراجع ذیصلاح کشور مبداء (خوراک آماده)

د. اخذ مجوز کمیسیون ماده یک جهت واردات کالای مستعمل

طبق مقررات گمرک، واردکنندگان مجاز به واردات کالای مستعمل (دست دوم) نیستند، یعنی شما اگر مثلا لوازم خانگی دست دوم وارد کنید کالا از همان گمرک ورودی مرجوع خواهد شد. با این حال قانون گذار با درک این موضوع که برخی از ماشین آلات برای توسعه اقتصادی کشور ضرورت داشته و صاحبان صنایع با استفاده از ماشین آلات دست دوم میتوانند به تولید بپردازند. به همین علت کمیسیونی از نمایندگان وزارتخانه های مختلف تشکیل شده که درخواستهای رسیده برای واردات کالای دست دوم را بررسی میکند. 

سامانه کمیسیون ماده یک مستقر در سازمان توسعه تجارت مرجع تصمیم گیرنده در خصوص واردات کالای مستعمل است که مراحل آن را میتوانید در نمودار زیر مشاهده نمایید:

 

برای بسیاری از کالاها لازم است قبل از واردات کالا نسبت به اخذ مجوز واردات کالا اقدام گردد. همچنین در اغلب موارد پس از اخذ مجوز واردات و واردات کالا لازم است مجددا نسبت به اخذ مجوز ترخیص کالا اقدام گردد. صدور مجوز مورد نیاز بسته به طبیعت کالا ممکن است به سازمانهای مختلفی مربوط شود که اهم آنها عبارت است از: سازمان تنظیم مقررات رادیویی کشور (در خصوص کالاهای مخابراتی)، سازمان استاندارد (در خصوص کالاهای مشمول استاندارد اجباری)، سازمان دامپزشکی کشور (در خصوص دام و خوراک دام)، سازمان غذا و دارو (در خصوص محصولات آرایشی، بهداشتی و دارویی)، اداره کل تجهیزات پزشکی (در خصوص تجهیزات پزشکی)و ...

 الف. اخذ مجوز استاندارد

لیست کالاهای شامل استاندارد اجباری از دیماه 1394 طولانی تر از قبل شد و کالاهای زیادی به مجموعه کالاهای استانداردی افزوده گردید. همچنین خیلی از کالاها که بدون ارسال به آزمایشگاه توسط نماینده استاندارد مستقر در گمرکات مورد تایید قرار میگرفت امروزه برای آزمایش ارسال میگردد. لذا لازم است قبل از ورود کالا حتما شمول آن در مجموعه کالاهای استاندارد اجباری بررسی شود. هزینه آزمایش بسته به نوع آزمایشها و تعداد قطعات مورد آزمایش و تعداد آزمایشاتی که مورد درخواست گمرک میباشد متغیر است و به لحاظ زمانی از یک هفته تا دو ماه میتواند به طول بیانجامد. ضمناً مواردی چون لزوم وجود بروشور فارسی در داخل جعبه ها نیز مورد توجه استاندارد میباشد. این شرکت کلیه مراجعات و مکاتبات لازم برای اخذ استاندارد کالای مشتریان را تا زمان دریافت مجوز استاندارد انجام میدهد.  

ب. اخذ مجوز ترخیص کالاهای مخابراتی

مجوز کالاهای مخابراتی طبق نظر گمرک بایستی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اخذ گردد. چنانچه میخواهید شرکت ما فرایند اخذ مجوز را برای کالای مخابراتی شما طی نماید تهیه و ارائه اسناد زیر بطور کامل "قبل از مراجعه به سازمان" ضروریست:

1.        نوع محموله-------------------- کاتالوگ محصول ارائه شود

2.       سفارش دهنده ---------------- نامه ای از طرف شرکت خریدار خطاب به شرکت مخابرات ایران

3.       بارنامه ------------------------- کپی بارنامه اصلی هوایی یا دریایی کالای وارداتی

4.       قبض انبار ---------------------- کپی قبض انبار دریافت شده از ایران ایر

5.       ترخیصیه ­ ---------------------- کپی ترخیصیه دریافت شده به همراه قبض انبار

6.       فاکتور -------------------------- یا همان اینویس که یک نسخه از آن به گمرک ارائه گردیده

7.       اظهارنامه --------------------- چنانچه کالا وارد و اظهار شده کپی پشت و روی اظهارنامه 

8.      پروفرما --------------------------پروفرما اینویس با تیتر و شماره و مبلغ مشخص و مطابق با فاکتور

9.       پکینگ لیست------------------لیست عدل بندی نشان دهنده وزن و تعداد در هر جعبه

10.       لیست شماره سریالها-------لیستی شامل سری ساخت کلیه قطعات وارد شده

11.      گواهی مبدا -------------------دریافت شده از فرستنده 

12.      نامه شرکت  مخابرات ایران  -- درخواست ترخیص که طی آن این شرکت بعنوان ترخیص کننده کالا معرفی شده باشد

در صورت کامل بودن اسناد و اخذ تاییدهای لازم از سازمان تنظیم مقررات نهایتا مجوز بصورت یک کد 12 رقمی از سوی سازمان به گمرک ارسال خواهد گردید.

ج. اخذ مجوز قرنطینه از سازمان دامپزشکی کشور

جهت اخذ مجوز واردات از سازمان دامپزشکی کشور، شرکت وارد کننده بایستی ابتدا در سامانه ثبت شرکتهای وارد کننده محصولات دامی نزد سازمان دامپزشکی کشور بصورت اینترنتی ثبت گردد. بنابراین در خصوص شرکتهایی که برای اولین بار اقدام به واردات محصولات دامی میکنند مرحله ثبت شرکتها مرحله مهمی است که ممکن است چند ماه به طول بیانجامد. این امر بستگی به این دارد که اساسنامه شرکت با فعالیت واردات محصولات دامی مورد نظر انطباق داشته باشد که در صورت عدم انطباق بایستی تغییرات لازم با تشکیل مجمع عمومی و آگهی شدن تغییرات اساسنامه در روزنامه رسمی اعمال شده و به اطلاع سازمان دامپزشکی برسد.

پس از ثبت شدن شرکت در سامانه دامپزشکی چنانچه مورد مصرف کالای وارداتی یکی از انواع "خوراک دام آماده" باشد بایستی اسناد زیر جهت بررسی کارشناسان در سامانه آپلود گردد:

1.     پروفرمای معتبر صادره از سوی شرکت فرستنده

2.     آنالیز شیمیایی و میکروبی محموله وارداتی

3.     گواهی مربوط به ترکیبات محموله (Ingredient) و دیاگرام پروسه تولید محموله (خوراک آماده)

4.     نمونه گواهی بهداشتی مربوط به محموله صادره از دامپزشکی دولتی کشور مبدا

5.     نمونه لیبل و برچسب در نظر گرفته شده برای الصاق روی بسته های محموله وارداتی به دو زبان انگلیسی و فارسی (خوراک آماده)

6.     تصویر گواهی GMP یا ISO22000 یا HACCP مربوط به کارخانه تولید کننده محموله (خوراک آماده)

7.     تصویر گواهی Free Sale (اجازه فروش آزاد) کارخانه تولید کننده محموله صادره از مراجع ذیصلاح کشور مبداء (خوراک آماده)

د. اخذ مجوز کمیسیون ماده یک جهت واردات کالای مستعمل

طبق مقررات گمرک، واردکنندگان مجاز به واردات کالای مستعمل (دست دوم) نیستند، یعنی شما اگر مثلا لوازم خانگی دست دوم وارد کنید کالا از همان گمرک ورودی مرجوع خواهد شد. با این حال قانون گذار با درک این موضوع که برخی از ماشین آلات برای توسعه اقتصادی کشور ضرورت داشته و صاحبان صنایع با استفاده از ماشین آلات دست دوم میتوانند به تولید بپردازند. به همین علت کمیسیونی از نمایندگان وزارتخانه های مختلف تشکیل شده که درخواستهای رسیده برای واردات کالای دست دوم را بررسی میکند. 

 

 

      تهران کارگر جنوبی  - چهارراه لشگر - مجتمع تجاری غلامی - طبقه ششم - واحد 151
    تلفن  :02155408714

   دور نما: 02155141325          
    موبایل :09035989072    
    ایمیل: info@shromak.ir